Salgs & leveringsbetingelser | Urban Elements ApS
Gældende fra 7. februar 2024
1) ANVENDELSE
1.1 Disse salgs- og leveringsbetingelser finder anvendelse på enhverleverance af produkter fra URBAN ELEMENTS ApS (UE).
1.2 Specielle købsbetingelser eller specifikke krav til produktet fra kundensside, anført i f.eks. kundens ordreafgivelse eller i kundens generellekøbsbetingelser, er ikke bindende for UE, medmindre UE skriftligt harerklæret sig indforstået med, at de pågældende købsbetingelser helt ellerdelvist skal finde anvendelse for UE’s leverance til kunden.
1.3 Såfremt der er indgået separat skriftlig aftale med UE, som henviser tildele af kundens købsbetingelser, udgør disse en integreret del af en samletaftale. I så fald har den konkrete aftale forrang i tilfælde af eventuelleuoverensstemmelser mellem aftalen og disse salgs- og leveringsbetingelser.
2) TEKNISKE OPLYSNINGER OG ANBEFALINGER
2.1 Tekniske oplysninger, specifikationer, produktinformationer, kataloger,brochurer, brugsanvisninger mv. om produktets funktion, egenskaber,anvendelse og andre tekniske data er, medmindre andet udtrykkeligt eraftalt skriftligt, omtrentlige og alene vejledende.
2.2 UE’s skriftlige eller mundtlige anbefalinger og anvisninger er baseret på UE’s erfaringer og har alene til hensigt at hjælpe kunden med at finde den mest hensigtsmæssige arbejdsmetode for at opnå det bedste resultat. UEpåtager sig imidlertid intet ansvar for det resultat, kunden opnår vedanvendelse af produktet, da kundens arbejdsforhold og arbejdsmetodeligger uden for UE’s kontrol.
2.3 Det er kundens ansvar at overholde eventuelle sikkerhedsforskrifter,anvendelsesbegrænsninger, uddannelseskrav og lovkrav i forbindelse medbrug af produktet.
3) TILBUD, ORDRE OG ORDREBEKRÆFTELSE SAMT ANNULLERING
3.1 Tilbud er, hvor andet ikke er anført, kun bindende for UE i 20 dage.
3.2 Ordre skal sendes til UE skriftligt.
3.3 Endelig købsaftale anses først for indgået, når UE har fremsendt enskriftlig ordrebekræftelse til kunden, eller UE har leveret produktet, hvadder tidsmæssigt måtte ske først. Ordrebekræftelsen er bindende, og kundenkan ikke annullere eller ændre en af UE bekræftet ordre uden UE’s skriftlige accept.
4) PRISER
4.1 Alle priser er opgivet eksklusive transport, moms og andre skatter ogafgifter, som UE er forpligtet til at opkræve hos kunden.
4.2 Priser følger gældende prislister, på det tidspunkt hvor UE bekræfterkundens ordre.
5) BETALING OG EJENDOMSFORBEHOLD
5.1 Betaling skal finde sted netto kontant, medmindre andet er aftaltskriftligt. Standard betalingsbetingelser forudsætter godkendtkreditvurdering. Købers pligt til at betale rettidigt består, selvom køberreklamerer over fejl og mangler, alternativt skal køber deponerekøbesummen i tilfælde af, at der påberåbes fejl eller mangler.
5.2 Såfremt der i perioden mellem ordrebekræftelse og levering skerstigninger i råvarepriser, overenskomstbestemt arbejdsløn, skat,toldsatser, import- eller eksportafgifter, kurs- eller valutaforandringer ellerandre forhold udenfor UE’s kontrol, er UE berettiget til at forhøje prisentilsvarende med angivelse af årsagen til prisstigningen.
5.3 Ved forsinket betaling er UE berettiget til at opkræve 2 % i rente pr.påbegyndt måned.
5.4 Ved bestilling af specialfremstillede produkter kan UE kræve 50 %forudbetaling ved ordreafgivelse/produktionsopstart, eller at der stillesbankgaranti på vegne af kunden.
5.5 UE bevarer ejendomsretten til de solgte varer, indtil hele købesummen og eventuelle andre ydelser forbundet med handlen er betalt, uanset omlevering måtte være sket forinden.
6) RETURVARER OG –EMBALLAGE
6.1 UE tager kun leverede produkter retur efter forudgående aftale.
6.2 Emballage, paller mv. tages kun retur af UE, når dette er aftalt, og kun når disse tilbagesendes franko og modtages i ubeskadiget stand.
7) GARANTI
7.1 Der ydes 1 års garanti på alle leverancer for fabrikationsfejl, forudsat atden af UE i forbindelse med købet udleverede (eller den på UE’s hjemmesideforefindende) ”drifts – og vedligeholdelsesplan” er fulgt.
7.2 Kunden har 2 års reklamationsret, jf. købelovens § 54.
8) LEVERING
8.1 Levering sker ’ab fabrik’, jf. Incoterms 2010. Eventuel forsendelse afproduktet sker for kundens regning og risiko, idet UE vælgerforsendelsesmåde. Forsikring af kundens risiko vedrørende transporttegnes kun af UE, såfremt dette er skriftligt aftalt.
8.2 Ethvert af UE meddelt leveringstidspunkt er anslået efter bedste skøn og ikke bindende for UE, medmindre det i aftalen udtrykkeligt erspecificeret, at der er tale om en fast leveringstid for hele leverancen eller delelementer af denne.
8.3 Er der udtrykkeligt aftalt et fast leveringstidspunkt, er UE berettiget til at forlænge dette med indtil 10 arbejdsdage, regnet fra udløbet af det faste leveringstidspunkt.
8.4 Kunden skal reklamere skriftligt straks ved konstatering af forsinkelse. I modsat fald mister Kunden ethvert krav som følge af forsinkelsen.
8.5 Forårsages UE’s forsinkelse af forhold, for hvilke kunden er ansvarlig, herunder f.eks. kundens ændring af kravspecifikation, forsinkelser med levering af tekniske specifikationer eller andre oplysninger, udskydes UE’s leveringstidspunkt med det antal dages forsinkelse, som er en følge af kundens forhold.
8.6 Kunden er kun berettiget til at hæve købet, såfremt der er tale om en væsentlig forsinkelse. Hvis der er indgået aftale om successive leverancer, kan der imidlertid kun hæves, for så vidt angår den væsentligt forsinkede leverance.
8.7 Vælger kunden at ophæve aftalen, kan kunden ikke gøre krav på erstatning af nogen art, herunder erstatning for driftstab, følgeskader eller anden indirekte skade.
9) UNDERSØGELSESPLIGT OG ANSVAR FOR MANGLER
9.1 Når kunden har modtaget et produkt, er kunden forpligtet til straks at kontrollere dette og påføre evt. mangler/skader på fragtbrevet, samt tage billeder heraf.
9.2 Reklamationer over mangler, der burde været opdaget ved den i pkt. 9.1 nævnte undersøgelse, skal fremsættes skriftligt til UE, senest 48 timer efter kundens modtagelse af produktet. Hvis fristen udløber på en søn- eller helligdag, forlænges den til næstfølgende hverdag (inkl. lørdag) kl. 15. Fristen er begrundet med, at UE skal kunne gøre manglen gældende over for producenten inden for dennes reklamationsfrist. Afmontering og genmontering af produkter ifm. en evt. reklamation er UE uvedkommende
9.3 Hvis kunden ikke reklamerer som anført, kan kunden ikke senere gøre manglen gældende.
9.4 Der foreligger en mangel, hvis UE’s produkt er væsentligt ringere end de aftalte specifikationer.
9.5 Der foreligger ikke en mangel, hvis: (a) et produkt ikke kan anvendes som forudsat af kunden, hvis produktet i øvrigt lever op til den aftalte specifikation,(b)der er tale om fejl eller problemer, som kan henføres til begivenheder, som kunden bærer risikoen for, som f.eks. forkert montering eller anvendelse foretaget af kunden, ukorrekt opbevaring eller mangelfuld vedligeholdelse,(c)kunden i strid med produktdokumentationen og/eller modtagne anbefalinger anvender produktet sammen med andre produkter eller tilbehør på en måde, som påvirker dets funktion eller egenskaber,(d)kunden ændrer eller foretager indgreb i produktet uden UE’s tilladelse.
9.6 Er UE ansvarlig for manglen, har UE ret til enten at afhjælpe manglen, ombytte de mangelfulde varer indenfor en rimelig frist, eller yde et passende afslag i købesummen.
9.7 Hvis UE ikke foretager afhjælpning, omlevering eller yder et passende afslag inden en rimelig frist, jf. punkt 9.6, har kunden ret til ved skriftlig meddelelse til UE at hæve aftalen for så vidt angår den mangelfulde del af leverancen.
10) PRODUKTANSVAR, ANSVARSBEGRÆNSNING OG FORCE MAJEURE
10.1 Hver part er ansvarlig for egne handlinger og undladelser eftergældende ret med de begrænsninger, der følger af disse salgs- ogleveringsbetingelser og anden skriftlig aftale.
10.2 UE er ansvarlig for produktansvar med hensyn til leverede produkterog reservedele, i det omfang et sådant ansvar følger af ufravigeliglovgivning.
10.3 UE ifalder et erstatningsansvar, såfremt kunden med rette hæveraftalen i medfør af punkt 9.7, hvilket dog begrænser sig til demeromkostninger, kunden påføres ved anskaffelse af varerne fra andetsted, og erstatningsansvaret kan under ingen omstændigheder overstigefakturaværdien for de(-n) mangelfulde eller forsinkede vare(-r) med tillæg af 10 %.
10.4 UE har ikke, foruden det i punkt 10.3 nævnte, erstatningsansvar forkundens yderligere eventuelle tab, herunder driftstab, tabt fortjeneste ogandre økonomiske konsekvenstab, medmindre UE har handlet forsætligteller groft uagtsomt.
10.5 UE er ikke ansvarlig over for kunden for manglende opfyldelse afforpligtigelser, som kan henføres til force majeure. Ansvarsfriheden består,så længe force majeure består. Som force majeure anses forhold, der eruden for UE’s kontrol, og som UE ikke kunne have forudset ved aftalensindgåelse. Eksempler på force majeure er usædvanlige naturforhold, krig,terror, brand, oversvømmelse, hærværk og arbejdsstridigheder.
11) TVISTER
11.1 Enhver tvist, der ikke kan løses mindeligt, skal afgøres efter dansk ret.Retten i Hillerød er aftalt som værneting.